En brokonstruktion hittar man inte bara över vattendrag. Lika vanligt är det att bygga stålbro för att skapa en övergång över en motorväg eller en järnväg. På så vis kan trafik flyta smidigt.
Ralf hade ett möte med kommunstyrelsen om en vecka. Där skulle de diskutera huruvida de skulle bygga en stålbro över järnvägen. En gång- och cykelbro närmare bestämt. Istället för att gångtrafikanterna skulle behöva korsa både järnvägen och en väg i centrala delarna av samhället kunde de ta bron. Det skulle vara säkrare för alla och minimera riskerna för framtida olyckor. Nu behövde han sätta sig in i vilka entreprenörer som kunde tänkas ta hand om uppdraget.
Jobbet skulle läggas ut på entreprenad och därför såg de till att många aktörer kunde lämna in en offert på jobbet. Sedan skulle kommunen bestämma vilket företag som anlitades.
Många anbud lämnades in och det skulle ta tid att gå igenom och jämföra. Det var inte helt lätt att välja. Till slut var det bestämt och projektet skulle sättas i rullning.
Lokalbefolkningen följde nyfiket bygget och väntade ivrigt på att det skulle bli klart. Så en dag basunerades det ut att den var klar. Denna nya stålbro invigdes med pompa och ståt under en pampig ceremoni. Hela samhället var på plats och ett invigningstal med påföljande bandklippning genomfördes. Sen kunde de som ville gå över bron för första gången.
Nu kunde barnen tryggt ta sig till sporthallen som låg på andra sidan järnvägen utan att vara rädda för att tåget skulle komma.