Vilken hantverkare ska du välja?

Har du någon gång varit med om att anlita en hantverkare, antingen för att mura din mur, spis eller skorsten, eller en målare, eller någon som ska installera ventilation i ditt hus. Ni har kommit överens om arbetet som ska utföras, och när dagen kommer och hantverkaren ska dyka upp, är den personen som bortblåst. Du ringer och ringer, men får aldrig tag i den. Du förstår att en hantverkare inte kan svara precis när du ringer, men du lämnar ett trevligt meddelande på hens mobilsvarare, som blir mindre och mindre trevligt ju längre tiden går. Till sist tröttnar du och ser dig om efter en annan hantverkare.

Du har förlorat minst en vecka som har gått till spillo då du inte lyckats få tag i din hantverkare. Det som såg så bra ut på hantverkarens hemsida, visade sig inte stämma i verkligheten. Men vad ska man leta efter när man letar efter någon hantverkare?

1. Pålitlig och ärlig

Vi vill ju ha att göra med människor som är ärliga och pålitliga. Med ärlighet kommer tilliten. Vi vill inte ha någon som inte är ärlig, till exempel om något inte blir som vi har kommit överens om, måste vi få veta det, eller hur? Så att vi får chansen att agera annorlunda, efter de nya omständigheterna.

2. Har referenser

Vi anlitar hellre någon med goda referenser, än någon utan några som helst referenser. Detta hänger ju ihop med punkt 1. Vi litar på någon som får beröm av någon annan.

3. Har utbildning

Att en hantverkare har rätt utbildning tar vi för självklart. Vi vill ju inte anlita någon som gör saker på ett ”ungefär”, eller på en höft. Vi förutsätter att den som utger för att kunna jobbet har den rätta utbildningen.

4. Flexibla

Ofta vill vi att. Den som vi anlitar för att antingen bygga nytt, eller renoverar kan tänka sig att vara flexibla. Händer det något under resans gång under ett bygge, så måste hantverkarna kunna anpassa sig till den nya situationen om något skulle hända.

5. Går att få tag i

Detta hör ihop med alla föregående punkter. Någon som man kan få tag i när man behöver det inger förtroende och pålitlighet. Även om de inte kan ta samtal just när man ringer, bör kunna ringa senare, när det passar, men inte klockan elva på kvällen. Är det så att man har för många kunder, bör man kunna sortera, eller delegera arbetet till någon annan för att kunna göra de arbeten man har åtagit sig ordentligt.

26 feb 2018